achtergrondafbeelding

Conceptontwikkeling

Als we nadenken over wat we nu precies gaan maken, zijn we geneigd om op de achterkant van een bierviltje een schets te maken. Omdat een bierviltje bij conceptontwikkeling bijna nooit helemaal toereikend is, beschikken we over een hele set aan methoden en technieken om gedetailleerd tot een concept te komen.

Conceptontwikkeling begint met analyse

Als er al iets is, maken we er een analyse van. We duiken bijvoorbeeld in de statistieken. Hoe gedragen gebruikers zich op de huidige website? Hoe gedragen mobiele bezoekers zich? Hoeveel ontvangers openen de mailings? Stilstaan bij wat er nu goed en minder goed gaat, geeft een goed vertrekpunt voor conceptontwikkeling.

De gebruiker centraal

We maken dingen voor mensen. Zo’n website, mobiele oplossing of template is iets wat iemand gebruikt. Al ons werk is maatwerk dus willen we precies weten wie de dingen gaat gebruiken en waarvoor. De instrumenten die we inzetten zijn doelgroep analyse, persona’s en user-stories. Conceptontwikkeling hoort gericht te zijn op gebruikers.

Conceptontwikkeling

Toptaken

De Ierse Gerry McGovern en de Nederlandse Christiaan Lustig leerden ons dat 80% van de websitebezoekers maar voor 20% van de websitecontent komen. Het is dus zaak om te achterhalen wat gebruikers echt willen en je website daarop in te richten: identificeer toptaken.

Informatiearchitectuur bedenken

En dan: welke informatie moet dus gevonden kunnen worden en welke functionaliteiten zijn gewenst? En in welke volgorde: waar laten we wat?

Met onze Foie gras-methode, card-sorting, grote vellen papier en dikke stiften komen we er altijd uit. Van een onoverzichtelijke brij ongelijksoortige wensen en eisen tot een overzichtelijke boomstructuur. In één of een paar sessies. Heerlijk. Opgeruimd staat netjes. Conceptontwikkeling maakt van een intuïtief idee een helder product.

Conceptontwikkeling

Interaction design / wireframes

Voor we echt gaan bouwen, maken we een interaction design; een prototype van het te bouwen ding. Vormgeving is er nog niet en ook niet alle functionaliteiten werken, maar opdrachtgever en team weten met behulp van zo’n klikbaar wireframe precies wat er gemaakt gaat worden. In dit stadium van conceptontwikkeling krijgen ideeën vorm en is voortschrijdend inzicht meer dan welkom.  Een usabilitiytest op doelgroepen is in de fase goed mogelijk. We zien niks over het hoofd.

Grafisch concept

Welke beelden, kleuren, vormen en lettertypes vertellen het verhaal het beste? Is er een huisstijl of moet er een nieuwe visuele identiteit ontwikkeld worden? We staan stil bij de kern van de zaak: waar gaat het de organisatie om, waartoe is men op aarde? Vervolgens kiezen we een stijl die past bij de kern, bij de uit te dragen boodschap en de middelen. Zo maken we een rechte lijn van inhoud naar vorm.

Moet dit allemaal?

Niet elk project heeft alles nodig. Soms is er al veel voorwerk verricht. Soms zijn probleem en oplossing zo zonneklaar dat we niet verder hoeven te analyseren. Een enkele keer houden we conceptontwikkeling dus bij een bierviltje. En – okay - een paar wireframes.

Meer weten? Neem contact op met

Bekijk werk van Kees

Energiefabriek Energiefabriek Restaurant Parkheuvel Restaurant Parkheuvel

Door deze website te gebruiken accepteer je de cookies zoals beschreven in ons cookiebeleid

OK