achtergrondafbeelding

Online strategie

“We moeten iets met de website.”  zo begint het gesprek met een klant vaak. “Hoezo?” vragen wij “wat had je gehoopt te bereiken?” Een website kan een prachtig middel zijn om een doel te bereiken, maar voor een online strategie kijken we graag een beetje breder. Misschien is een advertentiecampagne, een facebookpagina of betere nieuwsbrief een beter middel.

Online strategie: in lijn met hoger doel

Bij het bepalen van een online strategie vragen we waar onze opdrachtgever naar toe wil. Wat zijn de bedrijfs- of organisatiedoelstellingen? En of deze nu vastliggen in lijvige documenten, beschreven zijn in concrete plannen of rondzweven in de hoofden van onze contactpersonen: hier begint online strategie. Als het nodig is, helpen we onze klanten doelen op zo’n manier te verwoorden, dat we een vertaling kunnen maken naar middelen.

Online en daarbuiten

Met de online middelen beginnen we, wij zijn nu eenmaal van online strategie. Maar dat er buiten het internet ook nog een hele wereld is, is ons niet ontgaan. Om een doel te bereiken zetten we graag websites, apps, mailings, social media, bannercampagnes en digitale p.r. in, maar we denken ook mee over offline marketing- en communicatiemiddelen.

Kijk om je heen

Een omgevingsanalyse hoort bij maken van een online strategie. Wat doen collega’s in de markt? Wat is gebruikelijk? Waar liggen kansen? En zijn er jaloersmakend goede voorbeelden in het buitenland? We zoeken inspiratie in de wereld om jullie heen.

Het moet wel leuk blijven

Wij houden van strategische arbeid. Lekker lijnen uitzetten en helderheid maken. Strategische arbeid doen we samen, meestal met directie of met mensen van marketing of communicatie. Van kennisquiz tot opschudsessie en van ideeëncompetitie tot knopendoorhak-sprint; saai vergaderen wordt het nooit – daar zorgen wij wel voor. Online strategie moet wel leuk blijven.

De onderste bureaula

Dikke rapporten die verstoffen onderin een bureau schrijven we niet. Een bondig rapport met een online strategie kun je krijgen. Of een paar kernachtige sheets. Vergezeld van een concreet plan van aanpak, met mile stones, kpi’s, een keiharde succesdefinitie en evaluatie-deadline.

Internet scorecard 2.0

Een methode die we graag toepassen is die van de Internet scorecard 2.0 van Smits & Bisschop (Jungleminds). Deze werkwijze maakt online strategie realiseerbaar en meetbaar.

Online strategie

Internet Scorecard 2.0

”It is not the strongest of the species that survive, nor the most intelligent, but the one most responsive to change.“

- Charles Darwin

Meer weten? Neem contact op met

Bekijk werk van Kees

Ministerie van Volksgezondheid Ministerie van Volksgezondheid Hoogheemraadschap van Rijnland Hoogheemraadschap van Rijnland